04-07-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Zdjęcia i obrazki z wysokokalorycznymi posiłkami wywołują wzmożoną ochotę na jedzenie produktów tego rodzaju, a słodkie napoje dodatkowo nasilają chęć zasmakowania czegoś zagrażającego ładnej figurze.
Ogromny hamburger na billboardzie czy reklama lodów na przystanku autobusowym mają wpływ na decyzje dotyczące kolejnych posiłków. Jak wynika z badań naukowców z Columbia University Medical Center, mózg przyswaja te wszystkie obrazy, a następnie bezwiednie sięgamy po kaloryczne .
Uczeni zastosowali funkcjonalny rezonans magnetyczny do oceny reakcji mózgu na obrazy wysokokalorycznych pokarmów. W badaniach wzięły udział tylko kobiety, bo wcześniej dowiedziono, że to one silniej reagują na tego typu bodźce.
Uczestniczki oglądały zdjęcia hamburgerów, ciastek, ciast, a także owoców i warzyw. Po sesji każda z nich została poproszona o ocenę swojego apetytu na słodkie lub słone jedzenie w skali od jednego do dziesięciu. Kobiety wypijały też słodkie napoje z zawartością lub w mniej więcej w połowie sesji.
Kobiety oceniały swój apetyt na wysokokaloryczne pokarmy jako wyższy, gdy obejrzały zdjęcia z żywnością tego rodzaju - okazało się, że i obszary nagrody w mózgu były aktywowane w czasie oglądania tych zdjęć. Kiedy paniom podano słodki napój, ochota na niezdrowe jedzenie jeszcze wzrosła. Ponadto odnotowano, iż fruktoza w większym stopniu pobudzała głód kalorycznych pokarmów niż glukoza.