Strona głównaUrodaGorsza strona snu: zmarszczki senne

Gorsza strona snu: zmarszczki senne

To prawda, dobry sen doskonale wpływa na urodę. Ale jeśli śpisz na brzuchu lub na boku – uważaj! Może się okazać, że przez 6-8 godzin nocnego odpoczynku zapracowujesz na… zmarszczki!
Gorsza strona snu: zmarszczki senne [© rakop_ton - Fotolia.com]

Jak rozpoznać zmarszczki senne?

Masz dziwne pionowe „kreski” np. na policzku, w okolicy oka, czole, brodzie? Zauważyłaś, że jedna strona twarzy (czy to nie jest przypadkiem ta, na której śpisz?) wygląda gorzej, jest na niej więcej zmarszczek? Na dekolcie pojawiły się pionowe linie?
Zmarszczki można dość łatwo rozpoznać, są inne niż zmarszczki mimiczne, które powstają w efekcie dynamicznego wyrażania emocji, i różnią się od tych powstałych wskutek grawitacji. Są pionowe i wyglądają „nienaturalnie”, ponieważ są niesymetryczne – wyjaśnia specjalista dermatolog i ekspert medycyny estetycznej, dr Agnieszka Bliżanowska z Centrum WellDerm.
Często zagniatają się po jednej stronie czoła, policzków, uszu. Jeśli występują wokół oczu, to nie układają się promieniście od kącików jak zmarszczki śmiechu (kurze łapki), tylko pionowo je przecinają. U osób, które w trakcie snu wciskają głowę w poduszkę, pionowo układają się po jednej stronie czoła. Szczególnie widoczne są rano, w ciągu dnia trochę się wygładzają, ale pewnego dnia, gdy skóra już nie jest tak elastyczna, nie znikają zupełnie. Winowajcą jest sen, a dokładnie pozycja, w której śpimy.

Skąd się biorą zmarszczki nocą?

senne dotyczą najczęściej osób, które śpią na brzuchu lub na boku. Dlaczego? – Przy tych pozycjach twarz mocno naciska na poduszkę, skóra zagniata się, a zagniecenia te z czasem utrwalają się, tym bardziej, że znajdujemy się w tej pozycji przez jedną trzecią doby – mówi dr Agnieszka Bliżanowska. Problem nie dotyczy tylko twarzy – śpiąc na brzuchu czy na boku narażasz na duży nacisk skórę dekoltu – w efekcie i na nim pojawiają się pionowe zmarszczki.

Test guzika i profesjonalna pomoc

Jeśli śpisz na boku lub plecach, musisz być czujna. Najważniejsze jest, żeby twoja skóra była jędrna i elastyczna, wtedy łatwiej poradzi sobie z zagnieceniami. Pierwszy sygnał utraty jędrności to utrzymywanie się coraz dłużej po przebudzeniu odciśnięć np. od guzika, zagięć czy faktury pościeli. Oznacza to, że skóra jest mniej jędrna i elastyczna, przez co coraz wolniej wraca do formy.

Nic dziwnego, z wiekiem zmienia się gęstość skóry, włókna są coraz słabsze, produkcja elastyny spada i zmniejsza się ilość nawilżającego kwasu hialuronowego. Jak sobie z tym poradzić?
Powinniśmy zagęszczać skórę, aby produkowała nowy kolagen, elastynę i kwas hialuronowy. W gabinecie medycyny estetycznej mamy na to kilka sposobów – zapewnia ekspert.
Można to zrobić szybko i bezboleśnie za pomocą termoliftingu. Zaffiro to urządzenie, które wykorzystuje promieniowanie podczerwone IR, którym podgrzewa się, przy użyciu specjalnej głowicy, głębokie warstwy skóry. Dzięki temu dochodzi do obkurczenia rozluźnionych włókien kolagenowych – skóra wraca na swoje miejsce, a w najbliższych miesiącach dochodzi do produkcji nowych włókien, które tworzą stabilne rusztowanie dla skóry. W efekcie skóra jest bardziej odporna na ucisk, a zmarszczki, które już powstały – płytsze.

Świetną metodą niwelowanie zmarszczek sennych jest pobudzenie skóry do autoodbudowy. Mobilizujemy skórę do autoregeneracji, uszkadzając ją, oczywiście w sposób kontrolowany i bezpieczny. Dzięki temu uszkodzone komórki są zastępowane nową i, co najważniejsze, młodą tkanką.

W taki sposób działa laserowe zagęszczanie skóry tzw. laserowy resurfacing. Laser frakcyjny za pomocą wiązki światła wytwarza w skórze tysiące mikrouszkodzeń i prowokuje skórę do kompleksowej przebudowy. Podobny efekt można uzyskać, poddając się zabiegowi mikronakłuwania. Mikronakłucia wykonane pulsującymi igłami chirurgicznymi powodują mikrourazy, a te mobilizują skórę do regeneracji. Dochodzi do wydzielania czynników wzrostu i tworzenia nowych komórek, skóra jest przebudowywana, poprawia się jej unaczynienie.

Zmień przyzwyczajenia albo… poduszkę!

Zmarszczki mimiczne można niwelować, a ich powstawanie odsuwać w czasie – to doskonała informacja. Gorsza jest taka, że zapobiegać im możesz tylko i wyłącznie zmianą przyzwyczajeń. Trenuj spanie na plecach – to najbezpieczniejsza pozycja snu dla twojej skóry. Według Amerykańskiej Akademii Dermatologicznej jest najzdrowsza dla skóry.
Niestety tylko niewiele ponad 1/3 z nas potrafi spać w pozycji na plecach. Po prostu bardzo trudno zapanować nad rutynowymi czynnościami, szczególnie, że podczas snu pozycję wybieramy nieświadomie. Pacjentom, którzy nie radzą sobie ze zmianą nawyków, polecam kupno specjalnej poduszki anti-aging, która zapobiega zmarszczkom sennym – mówi ekspert.
Jak działa taka ? Jest odpowiednio wyprofilowana, a specjalne guzki zmniejszają i odpowiednio rozmieszczają nacisk twarzy na poduszkę. Przy okazji wykonana jest z hypoalergicznego przewiewnego materiału, co także ma ogromny wpływ na jakość snu. Bonus: taka poduszka zapewnia też optymalne podparcie szyi i ułożenie kręgosłupa.

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Poradnik-zdrowia.pl
  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy